Aktualności
Przyjazny urząd dla mieszkańca - cz IX
Dzisiaj, w ramach akcji Starostwa Powiatowego w Kolbuszowej pn. „Urząd przyjazny dla mieszkańca”, przedstawiamy Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, znajdujący się w Starostwie Powiatowym w Kolbuszowej. Wydziałem kieruje Antoni Bosek.
Dla przypomnienia, akcja „Urząd przyjazny dla mieszkańca”, prowadzona przez kolbuszowskie Starostwo już od kilku tygodni, ma na celu przybliżenie mieszkańcom powiatu kolbuszowskiego wydziały i jednostki organizacyjne, znajdujące się w Starostwie Powiatowym oraz zakres ich obowiązków. Podczas jej trwania chcemy pokazać, co i gdzie można załatwić, podpowiedzieć jakie dokumenty należy przygotować, aby sprawnie i szybko uporać się z urzędową procedurą.
Co dalej?
Zaczęliśmy od przedstawienia Wydziału Komunikacji i Transportu. Teraz przyszedł czas na jeden z największych wydziałów w urzędzie - Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, mieszczący się na I piętrze budynku Starostwa. Aktualnie zatrudnionych jest w nim 16 osób. Pracą wydziału kieruje Antoni Bosek.
W skład wydziału wchodzi:
- Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Znajduje się w nim państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, czyli wszystkie dokumenty powstałe z opracowań geodezyjnych, mapy oraz rejestry. Materiały są udostępniane do zgłoszonych prac geodezyjnych, zaś mapy odsprzedawane są również osobom fizycznym. Od 12 lipca br., w ślad za znowelizowaną ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne, obowiązuje nowa tabela opłat.
Do obowiązków PODGiK należy m.in. przyjmowanie zgłoszeń prac geodezyjnych takich jak np. wykonywanie podziałów nieruchomości, rozgraniczeń czy opracowanie map do celów projektowych. Upoważnieni pracownicy PODGiK dokonują weryfikacji przekazanych przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych opracowań pod względem ich kompletności i zgodności z przepisami prawa. Do obowiązków Ośrodka należy także prowadzenie i aktualizacja wszystkich baz danych na podstawie przyjętych opracowań geodezyjnych i kartograficznych.
- ewidencja gruntów i budynków. Ewidencja składa się z części opisowej i graficznej. Część opisowa obejmuje informacje zawarte w rejestrach gruntów, budynków i lokali, zaś graficzna mapy. Pracownicy tej komórki zajmują się m.in. wprowadzaniem zmian i utrzymaniem ewidencji gruntów i budynków w stałej aktualności. Zmiany do ewidencji wprowadzane są na podstawie tzw. dowodów zmian, którymi są: akty notarialne, prawomocne orzeczenie sądowe, ostateczne decyzje administracyjne lub inne dokumenty, które przepisy dopuszczają jako dowody, umożliwiające wprowadzenie zmian.
Pracownicy ewidencji gruntów i budynków przygotowują także projekty decyzji we wszystkich sprawach dotyczących ewidencji gruntów, budynków lub lokali na wniosek ich właścicieli. Ponadto zajmują się wydawaniem zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego przez rodziców lub teściów osobom, uzupełniającym staż pracą w gospodarstwie rolnym - do zakładów pracy, ZUS-u lub KRUS-u.
Pracownicy prowadzący wyżej wymienione zagadnienia mają przyporządkowane poszczególne gminy. Sprawami z gminy Kolbuszowa zajmuje się – Janina Drewnicka, gminy Majdan Królewski i Niwiska – Joanna Mycek, miasta Kolbuszowa i gminy Cmolas – Agnieszka Wojnar – Bełza, gminy Raniżów i gminy Dzikowiec – Maria Sasiela. W chwili obecnej sprawy z czterech obrębów z gminy Kolbuszowa, tj. Poręby Kupieńskie, Przedbórz, Widełkę oraz Kupno obsługuje Wojciech Sawicki.
Jednymi z najczęstszych spraw, z jakimi zwracają się mieszkańcy do ewidencji gruntów i budynków, są wnioski o wypisy z rejestru gruntów.
Aby wybrać wypis z rejestru gruntów i budynków należy:
- wypełnić wniosek (do pobrania ze strony www.powiat.kolbuszowski.pl, w zakładce „Druki do pobrania”)
- uiścić odpowiednią opłatę (szczegółowe stawki określa tabela nr 11 załącznika do ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne”)
Wypisy wydawane są niezwłocznie, od chwili złożenia wniosku.
Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy może wybrać wypis z rejestru gruntów. Do jego odebrania upoważniony jest właściciel danej nieruchomości (który musi okazać dowód osobisty) lub upoważniona przez niego osoba, posiadająca stosowane upoważnienie. Na upoważnieniu powinien znaleźć się numer dowodu osobistego osoby która upoważnia oraz osoby upoważnionej oraz podpis.
Wypis może być również wydany spadkobiercy, który przedstawi i dołączy do wniosku akt zgonu właściciela oraz podmiotowi mającemu interes prawny, po przedstawieniu stosownego dokumentu lub wskazaniu przepisu prawa, który nakazuje organowi prowadzącemu ewidencję gruntów i budynków jego wydanie.
- stanowisko do spraw organizowania i prowadzenia narad koordynacyjnych, dotyczących sytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych na terenie istniejącej lub projektowanej zwartej zabudowy obszarów wiejskich. W naradach koordynacyjnych uczestniczą między innymi wnioskodawcy oraz podmioty, które zarządzają sieciami uzbrojenia terenu, czyli np. gestorzy sieci gazowniczych czy elektrycznych. Podczas takiego spotkania analizowane są złożone projekty budowlane i uzgadniany przebieg urządzeń podziemnych oraz naziemnych, w celu uniknięcia kolizji. Od 12 lipca br., po zmianie przepisów, nie ma obowiązku uzgadniania urządzeń podziemnych i naziemnych, będących w obrębie działki budowlanej właściciela. Narada koordynacyjna może być jednak zwołana na wniosek inwestora, jeśli istnieją ku temu określone przesłanki.
- stanowisko zajmujące się sprawami, dotyczącymi gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu.
Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa to zadania, które przypisane zostały Staroście wykonującemu zadania z zakresu administracji rządowej. Należą do nich m.in.:
- prowadzenie ewidencji gruntów Skarbu Państwa
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego oraz trwałego zarządu
- prowadzenie postępowań o wywłaszczenie nieruchomości
- zwrot wywłaszczonych nieruchomości niewykorzystanych zgodnie z celem wywłaszczenia
- przygotowywanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności
- regulacja stanów prawnych gruntów Skarbu Państwa
Do zadań związanych z gospodarowaniem mieniem Powiatu należą miedzy innymi:
- tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości
- prowadzenie spraw związanych z wynajmem lokali w budynku Starostwa
- organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości Powiatu – głównie dziełek budowlanych
- regulacja stanów prawnych gruntów Powiatu.
- stanowisko zajmujące się sprawami, dotyczącymi ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów zdewastowanych.
Ochronie gruntów rolnych podlegają grunty organiczne wszystkich klas bonitacyjnych, natomiast z gruntów mineralnych grunty klasy I, II i III a i III b. Natomiast rekultywacji podlegają tereny, które wskutek wydobywania kopalin (surowców czy minerałów) zostały zdewastowane. Obowiązkiem osoby, która uzyskała koncesję na wydobywanie kopalin jest przywrócenie zdewastowanego gruntu do stanu użytkowania. W tym celu opracowywany jest przez daną osobę projekt rekultywacji, zatwierdzany przez Starostę. Po zakończeniu prac rekultywacyjnych Starosta wydaje decyzję o zakończeniu rekultywacji, po wcześniejszym zaciągnięciu opinii właściwych podmiotów, w zależności od kierunku rekultywacji, np. w przypadku kierunku leśnego – Wyższego Urzędu Górniczego, właściwego wójta oraz Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Na stanowisku tym przygotowywane są postanowienia dotyczące uzgodnienia projektów decyzji o warunkach zabudowy w zakresie ochrony gruntów rolnych.
Kompetencje
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami zajmuje się realizacją zadań Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz zadań Powiatu i Starosty związanych z gospodarowaniem nieruchomościami, wywłaszczeniem nieruchomości i ochroną gruntów rolnych i leśnych. Nie zajmuje się natomiast rozgraniczeniami gruntów. W tego typu sprawach kompetentny jest odpowiednio: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. On prowadzi sprawy rozgraniczeń od strony formalnej, czyli jest organem, który wydaje postanawianie o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego, a po zakończeniu postępowania stosowane decyzje.
Opr. B. Żarkowska